Hva er egentlig søkemotorannonsering? Kort fortalt er det den markedsføringen man gjør i søkemotorene (blant annet Google, Yahoo, Bing, Startsiden med flere) Forskjellen fra annen type markedsføring/annonsering er at her betaler man stort sett bare for klikk på annonser og ikke for visninger av annonsen (selv om det også er en mulighet)

Hvorfor skal man bruke markedsmidler på søkemotorannonsering? Det finnes selvsagt mange gode grunner, men den viktigste grunnen er at hele 85% av norges befolkning bruker Google som søkemotor. Det vil si at dersom man annonserer i Google og YSM (Yahoo search marketing) så når man frem til nær sagt alle som søker etter informasjon, produkter eller tjenester. Siden man ikke betaler for annet enn klikk, så blir markedsføringen høyst relevant og veldig målbart.

Jeg vil anbefale at man kombinerer bruken av markedsmidler til også å omfatte SEO. Selv om man når bortimot 95% av alle som søker på nett når man benytter søkemotorannonsering, så er det normalt sett ikke mer enn ca 15-20% av de som søker som faktisk klikker på annonser også. Derfor kan man, ved god søkemotoroptimalisering, ta kontroll på hele søkebildet, både betalt og organisk søk. På den måten dominerer man markedet som kunden søker etter og samtidig sikrer man at ikke konkurrenter tar plasseringer fra ditt firma.

Søkemotorannonsering er en ekstremt bra metode for å bruke markedsmidler til kampanjer/aktiviteter som er meget målbare, men kombinert med søkemotoroptimalisering er det mulig å ta full kontroll på søk.

 

Her finner du mer informasjon om:
Søkemotorannonsering
Søkemotormarkedsføring
Søkemotoroptimalisering

1