Hvordan påvirkes egentlig CPC av Quality score?

Det er selvsagt ingen fasit på hvor mye det påvirker, men diverse studier viser at quality score kan påvirke betraktelig den prisen du betaler for et søkeord.

Med utgangspunkt i CPC vs Quality score på 7:

10: Rabatt på nærmere 30%
9: Rabatt på ca 22,20%
8: Rabatt på ca 12,50%
7: =
6: Øker med 16,70%
5: Øker med 40%
4: Øker med 75%
3: Øker med 133,30%
2: Øker med 250%
1: Øker med 600%

Så hva betyr egentlig dette? Faktum er altså at jo lavere quality score, jo mer må du betale for søkeordet. Derfor er det viktig å sørge for at søkeordet, landingssiden og annonseteksten har så høy relevans som mulig. Det er fort å regne seg frem til at søkeord med lav quality score blir en stor byrde på CPC for kampanjen din, sammenlignet med søkeord som er spesialtilpasset og får en høy quality score.

Jeg vil understreke at oversikten over ikke er nøyaktig og ikke på noen måte er en mal som man kan ta utgangspunkt i, men det er en helt grei veiledning på hvor viktig quality score er, og også hvor utrolig mye dyrere CPC er når quality score er veldig lav.

Summa summarum er altså det faktum at quality score enten sparer deg penger eller gjør det dyrere for deg. Det som er bra er at du kan påvirke quality score, så da er det bare å brette opp ermene og jobbe med kampanjen, annonsene og landingssidene.

Les mer om:

CPC – Kost per klikk (engelsk)
Google Adwords
Quality score

 

1

Google+ Comments

Legg til kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *